Reservrutiner
Om Tullverkets deklarationssystem inte fungerar behöver företag använda reservrutiner för att anmäla varor till import, export, utförsel och transit, anmälan om varors ankomst och deklaration för tillfällig lagring samt summarisk införseldeklaration och transportmedels ankomst.
Följ anvisningarna för respektive reservrutin.
Reservrutin för import
- Skapa deklarationen.
- Mejla till reservrutin.import@tullverket.se
- I mejlets ämnesrad skriver du in LRN (om möjligt).
- Avvakta ok från oss innan ni påbörjar lossning av gods.
- Störningar kan medföra att vår handläggningstid blir längre än vanligt.
- Om varorna befinner sig på ett tullkontor, exempelvis längs Norgegränsen, så ska du presentera LRN och deklarationsunderlag direkt på tullkontoret.
Reservrutin för export
- Skapa deklarationen.
- Mejla till reservrutin.export@tullverket.se
- I mejlets ämnesrad skriver du in LRN (om möjligt).
- Avvakta ok från oss innan ni påbörjar lastning av gods.
- Störningarna kan medföra att vår handläggningstid blir längre än vanligt.
Reservrutin för utförsel
- När exporten blivit frigjord för utförsel, antingen på ordinarie vis eller enligt reservrutin, ska du skicka in LRN och frigörandebevis till reservrutin.utforsel@tullverket.se
- Om varorna befinner sig på ett tullkontor, exempelvis längs Norgegränsen, så ska du presentera LRN och frigörandebevis direkt på tullkontoret.
Reservrutiner för transit
Starta och slutföra en transitering (normalförfarande)
- Skapa en deklaration med transiteringsföljedokumentet som mall.
- Chauffören presenterar tre exemplar av dokumentet på avgångstullkontoret.
- Ett exemplar behålls av avgångstullkontoret, två exemplar följer med chauffören och stämplas av destinationstullkontoret eller av godkända mottagaren.
- Skicka tillbaka ett av chaufförens två exemplar av dokumentet till avgångstullkontoret.
Starta en transitering (förenklat förfarande)
Slutföra en transitering (förenklat förfarande)
Reservrutin för anmälan om varors ankomst (Ava) och deklaration för tillfällig lagring (DTL)
Reservrutinen förändrar inte skyldigheten att lämna anmälan om varors ankomst eller deklaration för tillfällig lagring i Tullverkets system när de åter är i drift.
För att få använda reservrutinen måste du ansöka om och få ett godkännande:
Under kontorstid, vardagar 08.00–16.00
- Mejla ansökan med motsvarande uppgifter som skulle lämnas digitalt till reservrutin.ava.dtl@tullverket.se
- Ange ”Ansökan om reservrutin Ava” eller ”Ansökan om reservrutin DTL” i ämnesraden.
Utanför kontorstid
- Ring oss på telefonnummer 08-456 65 60 för att meddela att reservrutin åberopas, samt skicka ett mejl med motsvarande uppgifter som skulle lämnas digitalt till reservrutin.ava.dtl@tullverket.se
- Ange ”Ansökan om reservrutin Ava” eller ”Ansökan om reservrutin DTL” i ämnesraden.
Reservrutin för Summarisk införseldeklaration
Företag följer befintlig rutin för BCP (kontinuitetsplan) som gäller för driftstopp i ICS2-system. Senast version av ”ICS2-BCP-EO” finns att ladda ner här:
ICS2-BCP-EO
I de fall där Tullverkets system (SE NES) har driftstopp ska företaget följa åtgärder för business continuity och för recovery enligt vad som beskrivs i kapitlet för ”3.3 ICS2 Common and/or ICS2 National component unavailability”.
Grundprincipen när en nationell komponent har driftstopp är att företag fortsätter skicka in Summarisk införseldeklaration till ICS2 som vanligt. Men med kännedom om att svar från Tullverket kan bli fördröjda när Sverige är ansvarig medlemsstat.
I händelse av att ICS2 på central nivå inte är tillgängligt så ska företaget fortskrida med sin efterföljande uppgiftslämning i vanlig ordning. Notera att företag ska lämna och hantera summarisk införseldeklaration i enlighet med åtgärderna som beskrivs i reservrutinen ”ICS2-BCP-EO” anpassat utifrån den komponent som har driftstopp. Reservrutinen (BCP) ska följas när ITSM annonserar om Activation of the ICS2 BCP för en specifik komponent.
Reservrutin för Transportmedlets ankomst till EU (ICS2) - när Sverige är första EU-land
Ankomstanmälan för transportmedlet (Ankomstnotifiering/Arrival Notification) som sker via det EU-gemensamma systemet kan fortfarande lämnas i vanlig ordning i händelse av interna driftstörningar hos Tullverket.
För vidare vägledning och fler detaljer avseende reservrutin för Ankomstanmälan av Transportmedel till ICS2 beskrivs i ”ICS2-BCP-EO”. Senast version av ”ICS2-BCP-EO” finns att ladda ner här:
ICS2-BCP-EO
I händelse av driftstopp i Tullverkets system (SE NES) ska företaget följa direktiven gällande Arrival Notification som beskrivs i kapitlet för ”3.3 ICS2 Common and/or ICS2 National component unavailability”.
För vägledning när annan komponent har driftstopp följs instruktionerna i ”ICS2-BCP-EO” för den komponent som ITSM har annonserat att BCP är aktiverad för.